fredag 31. mai 2013

This is why we love Scotland

Lady KariAnne and Queen Anne is at the Green Room. Utrolig fint B &B, et gammelt Victoriansk hus fra 1900-tallet. Vi stoppet litt tilfeldig i Callander for det så koselig ut. Bor som dronninger :-) Nydelig hage, 3 rom totalt, tre frokostbord og veldig bra service! The Blue Room, The Gold Room og The Green Room. Krysse av for hva vi ønsker til frokost, levere lappen i kveld. Stooorkoser oss på Westerton House i Callander. Liten by med ca 2700 gæliske skotter.

Looking for Nessie

Kjørt langs Loch Ness og speidet etter sjøormen Nessie. Så det bruset litt i vannet men det kan ha vært en båt.....den ligger nok på lur et sted. Besøkte Urquhart Castle, flott gammelt slott fra 1200-tallet. Det vil si ruinene av slottet. Det har blitt ødelagt flere ganger under alle kampene skottene har kjempet opp igjenom tidene. Fish & chips ble inntatt i Drumnadrochit før vi dro videre til Fort William. Vest Highlands nest største by, ca 10000 innbyggere. Her står det på Gælisk og engelsk på skiltene. Bor på MacLean Guest House, supert sted med 7 rom. Fikk det siste rommet, nr 7 selvsagt, til halv pris siden vi kom inn så sent som 20-tiden på kvelden. 2 king size senger, helt konge! Smakte litt whisky men nøt en øl før vi tok kvelden på det fine rommet vårt. Gikk tilbake langs Loch Linnhe Måtte bare ha med et bilde av de bittesmå skiltene. Liksom de hvisker 'fint om du kan holde fartsgrensa'

Venstrekjøring

Vi leide oss bil på flyplassen! Må jo ha det så vi kommer oss dit vi vil når vi er lei av å være der vi er. Fikk en Nissan Juke. Med gps, så slipper vi å kjøre feil. Har nok med å holde oss på feil side av veien denne ferien. Morsomt og rart.  Mest rart. Og veldig uvandt!

torsdag 30. mai 2013

Vestover fra Lossie mot Nessie. Stoppover i Forres.

Stoppet innom Forres og så på  Sueno's Stone i glassbur! Den står helt fast så ingen får kastet den.hvis noen skulle vært fristet. Historic Scotland er litt usikre på hva dene stammer fra. De har tre teorier...de kan jo evt bare spørre Suede da........!
Videre gikk vi til Lord Nelsons Tower. Han var ikke hjemme og hadde heller ingen prinsesse i toppen som kunne kaste det lange håret sitt ned. Så vi måtte ned i parken igjen uten å få sett utsikten tårnet kunne by på. Der lunsjet vi enkelt på picknic vis og nøøøt noen deilige solstråler.

Lossiemouth - the jewel of Moray

Fantastisk koselig liten plass med laaange sandstrender og nydelig utsikt. Vi bor i Links Lodge B&B, kun en puttinggreen fra stranda. Moray golf club har ivrige golfere som var i gang fra kl 0730. Superhyggelig og personlig service her vi bor, kjempebra frokost. 5 rom, alle med hvert sitt bad. Kaffe, te, kjeks og flatskjerm, rom mot havet. Vi koser oss! Spiste middag i går på '1626', en restaurant i et bygg fra nettopp da. God mat, gjennomført stil, litt fin restaurant. Fisk og hvitvin på menyen:-) Lossiemouth er kjent for sandbanken sin, går bru over. Var lavvann nå, stranda ble ekstra bred. Rolig og rein liten by, mest besøkt av golfere og padlere tror vi :-)

tirsdag 28. mai 2013

Snart klart

Snart tidenes tur for Kari Anne og Anne - watch out Scotland, the home of the Kilts - here we come!