mandag 3. juni 2013

Stirling Castle

Vi la det grønne rommet og dronningfølelsen bak oss og tok en halvtimes kjøretur fra Callander til Stirling Castle. Flott stort og gammelt slott, bra tilrettelagt for publikum. Robert de Bruce kikker mot Wallace monumentet, og bak der er grønne og gule åser. Vakkert! Vandret ned til sentrum, masse fine bygninger. Fant noen butikker og fikk gjort det vi skulle. Vandret opp igjen til slottet og tok sen lunsj utenfor bilen, før vi satte nesa mot Edinburgh!

søndag 2. juni 2013

West Highland Way

Fredag 30.may 2013
Veien fra Fort William til Edinburgh går bla gjennom Glen Coe. Fantastisk fin dal (glen) med mase uberørt natur og masse småfjell og høye åser. The Highlands! The West Highland Way går også igjennom her, en populær vei for vandrere. Vi gikk (hoppet) litt på den, så nå kan vi krysse av for det. Fine gamle bruer og god forholdsvis bred vei. Går store deler langs hovedveien. Traff på en hist og her med full oppakking. Også endel syklister, men de sykler hovedveien.
Stoppet i Glen Coe Village for en kaffe og en nydelig scones. Et lite tettsted, koselig nok, men vi kjørte videre. Masse små fine plasser, B&B over alt. Vi bestemte oss for å stoppe når vi  følte at HER vil vi bli, og det ble i Callander, in the Trossachs, ligger i den nest største nasjonalparken i Skottland

lørdag 1. juni 2013

Ben A'an 1434 feet

Gikk, etter vertskapet på Westerton Guedt House, til Ben A'an i dag. 1400 feet, litt over 400moh. Ikke så høyt men veldig bratt.  Fin tur og en utrolig utsikt. Locher og Glener og Highlands så langt øyet rekker 360 grader. Opplevde sol, regn, tåke, og sol igjen ila 1 time.
Etterpå prøvde vi å shoppe litt men klipte oss istedenfor. Så nå har vi skotsrutete hår:-)

Glen Nevis and foggy Ben Nevis

Etter frokost kjørte vi innover Glen Nevis til vi ikke kom lenger. Smal og krøkkete vei som endte i en parkeringsplass hvor stien til Steal Waterfall begynte. Vi håpet å få et glimt av selveste toppen, Ben Nevis, men det var tjukt med tåke. Vi gikk videre, fossen var grei men har man sett Vøringsfossen imponerer ikke denne....  Ben Nevis er 1344m høy og er Skottlands høyeste fjell. Toppen er dekket av tåke 340 dager i året og været skifter fort og ofte oppe i de traktene. Som fjellene hjemme...
Vi møtte yr og siden regn, så etter 1 1/2 times tur snudde vi. Lunsjet ute på parkeringsplassen, hvor småfuglene spiste av hånda! Nesten tamme, og litt sultne. Knekkebrød, ferskt brød og squize cheese smakte godt som alltid.